Jelle van Buuren in diverse media over de arrestatie van negen vermeende terroristen in Eindhoven

Jelle van Buuren, terrorisme-expert en universitair docent aan ISGA, sprak o.a. met het Eindhovens Dagblad over de arrestatie van negen vermeende terroristen in Eindhoven.

Volgens Van Buuren is er geen reden om te denken dat Eindhoven een broeinest van terrorisme is. Hij zegt hierover: ‘We weten natuurlijk nog heel weinig over de aanhoudingen die net zijn verricht. Maar als je naar het algemene beeld kijkt over de afgelopen jaren, dan ligt het zwaartepunt van Nederlands Jihadisme niet in Eindhoven. In de periode dat veel mensen afreisden naar het Kalifaat gebeurde dat vooral vanuit de ‘driehoek’ Den Haag, Zoetermeer en Gouda. Daarbij moet je je ook realiseren: er is geen vaste, sterke structuur.’ Voor Van Buuren komt de aanhouding als een verrassing, omdat de trend van de afgelopen jaren is dat er weinig actie vanuit groepen is.

In het artikel komt ook ter sprake of er mogelijkheden zijn om iets te doen als iemand dreigt te radicaliseren. Volgens Van Buuren is dat een ontzettend moeilijke kwestie. Hij zegt hierover: ‘Dat is ontzettend moeilijk. Mensen radicaliseren onder verschillende omstandigheden, met verschillende motieven. Er is niet één pad. En dan nog: de meeste mensen gaan nooit over tot geweld, ook niet als ze radicale ideeën hebben. Als er signalen komen dat iemand radicaliseert - bijvoorbeeld via de wijkagent, sociale zaken of de buurman - dan is de afspraak dat het regionale Veiligheidshuis in actie komt. Dan probeert men in een individueel traject van zorg en veiligheid zo iemand zo goed mogelijk terug de maatschappij in te brengen. Dat zijn hele moeilijke trajecten, die zijn soms succesvol, soms niet.’

Lees het artikel uit de Gelderlander hier

Lees het artikel uit het ED hier

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.