Femmie Juffer in Trouw over opgroeien in een adoptie- of pleeggezin

Bij een broer-zusrelatie denken we vanzelfsprekend aan twee mensen die dezelfde ouders delen en genetisch verwant zijn. Maar je kunt je ook broer en zus voelen als je niet die biologische verwantschap hebt, zo laat het boek Als broers en zussen – samen opgroeien in een adoptie- of pleeggezin zien.

Als broers en zussen – samen opgroeien in een adoptie- of pleeggezin

Het boek 'Als broers en zussen" is bijzonder omdat het ook de biologische kinderen aan het woord laat: het kind waarvan de ouders ervoor kiezen een pleegbroer of adoptiezus in huis op te nemen. In wetenschappelijk onderzoek en in de zorgpraktijk is dat een vergeten groep, weet Femmie Juffer, emeritus hoogleraar adoptie en pleegzorg. Voor het boek interviewde ze een aantal duo’s en schreef een inhoudelijk hoofdstuk.

Naast een pleidooi voor aandacht voor het biologische kind, biedt het boek een verbreding van het begrip broer en zus.