Kusje erop? Doe mee met onderzoek naar kindvriendelijke ziekenhuisbehandelingen

Bent u een ouder van een kind van tot en met de 18 jaar oud? En wilt u uw mening geven over mogelijkheden om ziekenhuisbehandelingen kindvriendelijker te maken? Doe dan mee met onderzoek van de Universiteit Leiden in samenwerking met het LUMC Willem-Alexander Kinderziekenhuis (WAKZ) en het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis en vul de online vragenlijst in voor onderzoek om de ziekenhuiszorg aan kinderen te verbeteren.

We zouden het liefst willen dat kinderen met zo min mogelijk negatieve ervaringen het ziekenhuis verlaten.

Kinderen hebben baat bij het ontwikkelen van betere behandelingen, maar ook bij het verbeteren van de zorg rondom die behandelingen. Een voorbeeld is het luisteren naar je favoriete muziek tijdens een behandeling.

Placebo-effect van Kusje erop

Bij deze zorgverbeteringen spelen soms ook placebo-effecten een rol. Placebo-effecten kunnen de spanning rondom een medische procedure of behandeling mogelijk verlagen en het resultaat van een (medische) behandeling nóg beter maken. Kent u bij kinderen misschien het positieve effect van een ‘kusje erop’ als een kind is gevallen? Hierbij wordt geen echte behandeling gegeven, maar het kind voelt zich daarna wel vaak beter.

Meer informatie over het onderzoek vindt u door de QR-code te scannen met uw telefoon of naar de vragenlijst te gaan.

Het invullen van de vragenlijst kost gemiddeld ongeveer 20 minuten. We willen u vragen om de vragenlijst in 1 keer in te vullen. Mocht u toch even willen pauzeren dan kunt u binnen 1 week verder gaan met de vragenlijst op hetzelfde apparaat.

Wat vragen wij?

Wij verzoeken u om een vragenlijst in te vullen, bestaande uit vier onderdelen: algemene gegevens, uw mening en kennis over placebo-effecten, uw mening over verschillende mogelijkheden om de ziekenhuiszorg voor kinderen te verbeteren, en een aantal algemene kenmerken.

Voor wie?

Deelname staat open voor ouders met kinderen van tot en met de 18 jaar oud. Hierbij mag één ouder per gezin de vragenlijst invullen.

200 ouders nodig

Om betrouwbare uitspraken te kunnen doen hebben we de mening van 200 ouders nodig.

Vragen?

Mocht u aanvullende vragen of opmerkingen hebben over het onderzoek, neemt u dan alstublieft contact op met het onderzoeksteam per mail.

Mail naar:

Het onderzoeksteam:

• Dr. Henriët van Middendorp (hoofdonderzoeker, Gezondheids-, Medische & Neuropsychologie, Universiteit Leiden)
  • Julia Vreugdenhil, Liv Volle bijgenaamd Roman, Megan ten Hoeve & Olaf van Thiel (bachelorstudenten Psychologie, Universiteit Leiden)
  • Drs. Anne Versluis (LUMC Willem-Alexander Kinderziekenhuis)
  • Dr. Chris Verhaak (Medische Psychologie, Radboudumc)
  • Dr. Judy Veldhuijzen & Prof.dr. Andrea Evers (Gezondheids-, Medische & Neuropsychologie, Universiteit Leiden)