Elke Krekels bij Science071: Hoe bepaal je de juiste medicijndosering voor kinderen?

Hoe bepaal je bij een kind de juiste dosering van een medicijn? Dat kan niet altijd op basis van lichaamsgewicht. Maar soms kan dat wèl, ontdekte farmacoloog Elke Krekels. Ze won hiermee de TOP-Publicatieprijs van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Farmacologie en Biofarmacie. In de uitzending van Science071 vertelt ze aan SleutelstadFM over haar onderzoek.

Science071: Geneesmiddelendosering bij kinderen

Als je een paracetamolletje neemt, lees je dan de bijsluiter? Bij paracetamol zullen we dit misschien niet meer doen, maar als je een ander medicijn neemt dan is het wel handig om te kijken wat de juiste dosering is van dat medicijn. Als een arts iets voorschrijft houdt deze ook nog rekening met andere factoren zoals je lichaamsgewicht. Maar hoe zit dat bij Kinderen?

Universitair docent Elke Krekels en haar collega’s ontdekten dat je dat voor sommige medicijnen vrij simpel kunt bepalen. Op 13 april ontving Krekels de TOP-Publicatieprijs tijdens de jaarlijkse voorjaarsdag van De Nederlandse Vereniging voor Klinische Farmacologie en Biofarmacie.  Aan de telefoon vertelt Krekels meer over haar uitzending.

Scienceo71: Geneesmiddelendosering bij kinderen en inclusiviteit in de klassieke teksten. Klik hier om direct het item van Krekels te luisteren.