Universiteit Leiden op plek 8 in wereldwijde duurzaamheidsranking

De Universiteit Leiden staat op plek 8 in de UI Green Metric, en wereldwijde duurzaamheidsranglijst voor universiteiten. In totaal doen ruim 900 universiteiten van over de hele wereld mee.

De UI Green Metric is een initiatief van de University of Indonesia (UI). Deze universiteit inventariseert jaarlijks hoe universiteiten wereldwijd omgaan met zaken als energie, klimaat, afvalrecycling, transport en water. Ook bekijkt de UI in hoeverre duurzaamheid wordt meegenomen in onderwijs en onderzoek, en hoeveel budget hiernaartoe gaat.

Vorig jaar kwam de Universiteit Leiden voor het eerst binnen in de top-10 van de ranking, op een gedeelde zevende plaats met de Universiteit van Groningen. Dit jaar is Groningen net iets duurzamer dan Leiden, en komt Leiden dus op plek 8. Wageningen is ook dit jaar weer de meest duurzame universiteit ter wereld.

Afval en waterbeheersing

Volgens het rapport van de Green Metric doet de Universiteit Leiden het vooral heel goed op het gebied van afval – zowel het verminderen van afvalproductie als het gescheiden inzamelen – en waterbeheersing. Wat nog verbeterd kan worden, is meer aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs en het vergroten van biodiversiteit op de Leidse campussen.

De volledige ranking, opgesplitst naar categorie, is te lezen op de website van UI Green Metric