Khalid Mourigh in het NRC over het Riffijns Berber

Van de moedertaal van veel Nederlandse Marokkanen, het Riffijns Berber, is er nu voor het eerst een grammatica verschenen. Het werd door twee Nederlanders samengesteld, waaronder onderzoeker Khalid Mourigh. Hij vertelt in het artikel van NRC meer over de taal.

Het duurde zestig jaar voordat er een boek verscheen waarin wordt uitgelegd hoe het Riffijns Berber grammaticaal in elkaar steekt. Hoeveel Marokkaanse Nederlanders het Berber spreken is volgens Mourigh moeilijk te achterhalen: ‘Voor de jonge generatie is het Nederlands vaak de belangrijkste taal, maar krijgen zij in hun directe omgeving wel te maken met het Riffijns en verstaan of beheersen zij dat ook.’ Zelf kwam Mourigh ook veel in aanraking met de taal: het is de eerste taal die hij hoorde als kind, maar daarnaast hoorde hij ook veel Nederlands. ‘We spraken beide talen thuis, het ging voortdurend heen en weer.’

Wanneer Mourigh vertelde dat hij werkte aan een grammatica van het Riffijns Berber kwam er weerstand: ‘Het Berber heeft geen grammatica’, reageerden mensen. Daar is de onderzoeker het niet mee eens, want volgens hem heeft elke taal, geschreven of niet, een keiharde, onverbiddelijke grammatica.

Meer weten?

Lees het hele interview met Khalid Mourigh op NRC.nl (€).

Khalid Mourigh verzorgt colleges aan de Universiteit Leiden en heeft twee grammatica’s over het Berber op zijn naam staan (waarvan een met Maarten Kossman).