Edwin van der Heide bij het Leidsch Dagblad over de samengang van kunst en wetenschap

Geluidsexpert Edwin van der Heide heeft een groot oeuvre aan geluidskunstwerken, maar werkt daarnaast ook als onderzoeker aan de universiteit. Hij vertelt in het Leidsch Dagblad meer over omgevingsgeluid en over hoe hij in zijn werk kunst en wetenschap combineert.

Vanuit de faculteit Geesteswetenschappen is Van der Heide betrokken bij de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) en leidt hij de bachelor Honours Class The Sounding City. Hij vindt het belangrijk dat wetenschappers zich niet alleen bezighouden met onderzoek, maar dat ze ook dingen gaan maken, nieuwe aanpakken onderzoeken en nieuwe vaardigheden aanleren. 'Daarmee verbreed je je horizon en leer je op een andere manier naar zaken kijken.' Voor hem liggen wetenschap en kunst dan ook in het verlengde van elkaar.

Daarnaast pleit hij voor 'het experiment': wetenschap is er niet alleen om met kant en klare oplossingen te komen, maar ook om na te denken over wat we ons nog niet kunnen voorstellen. Zo wordt er nu bij wetenschappelijk onderzoek naar omgevingsgeluid vaak met geluidsmetingen gewerkt, terwijl er bij geluid ook een belangrijk psychologisch component is. 'Het geluid van een lawaaierige buurman is vervelender als je die buurman vervelend vind. Als het een geschikte kerel is, kun je veel meer gebonk tolereren' zo zegt van der Heide. Hij stelt daarom dat het goed is om bij discussies over geluidsoverlast omwonenden mee te laten denken, omdat ze dan mede-eigenaar worden van wat er klinkt.

Meer weten?

Het volledige artikel met Edwin van der Heide is terug te lezen op de website van het Leidsch Dagblad