Dennis Broeders in de Volkskrant over de datahonger van de overheid

Eerder deze week werd bekend dat defensie een experimenteel datacentrum heeft opgetuigd dat het onlinegedrag van Nederlanders in kaart brengt. Universitair hoofddocent Dennis Broeders vertelt in de Volkskrant over hoe de overheid via slimme technologie steeds dichterbij de mensen komt.

'Stap voor stap kruipt de overheid steeds dieper in mensen. Elke aparte stap om dat te doen lijkt redelijk, maar alles bij elkaar is de impact van al die stappen veel groter dan alle stappen opgeteld,' zegt Dennis Broeders, universitair hoofddocent veiligheid en technologie bij het Institute of Security and Global Affairs.

'Op een gegeven moment kan technologie nu eenmaal meer dan waar het oorspronkelijk voor was bedoeld,' vertelt Dennis Broeders, 'Vooraf zeggen politici bij vragen daarover: ‘Dat zien we dan wel weer.’ Ze willen niet stilstaan bij het moment waarop die vraag relevant wordt.'

Het hele artikel is te lezen op de website van de Volkskrant.

Dr. Dennis Broeders is Universitair Hoofddocent Veiligheid en Technologie en Senior Fellow The Hague Program for Cyber Norms bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) in Den Haag. Zijn onderzoeksterrein is de relatie tussen veiligheid, technologie en beleid met specifieke interesses in cyber security, internet governance, cyber norms, big data, surveillance en veiligheid.