'Datalek bij Jeugdriagg kan kinderen de rest van hun leven achtervolgen'

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat door een fout bij Jeugdriagg de dossiers van kinderen met veelal ernstige psychische problemen zijn gelekt.

Simone van der Hof

In de gelekte dossiers van Kenter Jeugdhulp, de nieuwe naam van Jeugdriagg, staan volledige namen van jonge kinderen met zeer gevoelige details over hun privéleven, zoals psychische aandoeningen, de instabiele thuissituatie, het drugsgebruik en allerlei problemen op school. In een van de gelekte dossiers van Kenter Jeugdhulp gaat het om een jongere met autisme die geen aansluiting vindt in de maatschappij. Er is te lezen over de problematiek binnen het gezin, de worsteling met school en medeleerlingen, welke medicatie wordt gebruikt en enkele andere zeer intieme details. Ook alle opnames in ggz-instellingen en verslagen van behandelaren zijn in het dossier te vinden, samen met zijn volledige naam, woonadres en burgerservicenummer.

Een slechte zaak, zegt hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij Simone van der Hof. 'Zo'n datalek kan consequenties hebben die hen de rest van hun leven achtervolgen.'

Lees het hele artikel bij RTL Nieuws.