Bots zoals wij

Wat maakt de mens, mens en hoe kunnen we dit bestuderen door het evenbeeld van een robot? Peter van der Putten en Maarten Lamers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) verzamelen voorbeelden van robots met geprojecteerde menselijke eigenschappen: emotionele, creatieve, hulpeloze en zelfs religieuze robots.

In twee recente podcasts laat van der Putten een aantal voorbeelden van deze robots, gemaakt door studenten, wetenschappers en kunstenaars, de revue passeren. Nog meer voorbeelden kunnen gevonden worden op de web site ‘Bots Like You’ van beide onderzoekers. Hij werd geinterviewed door Sander Pleij voor de Vrij Nederland podcast MENS, en de Britse futuroloog Tom Cheesewright, voor de podcast ‘Talk About Tomorrow’.