Judith Frishman in Trouw over de opheffing van de leerstoel jodendom

Judith Frishman bezette vanaf 2008 de leerstoel jodendom bij de Universiteit Leiden. Dit jaar gaat ze met pensioen, waarmee ook haar leerstoel wordt opgeheven. Een trieste gewaarwording, zo stelt Frishman in een interview met Trouw.

Frishman krijgt soms het gevoel dat ze ‘terug is in de 19e eeuw’ en dat ze moet bewijzen waarom het de moeite waard is om het jodendom te bestuderen. Ze stelt dat de leerstoel niet alleen noodzakelijk is omdat Joden hebben bijgedragen aan de samenleving, of vanwege het antisemitisme. ‘Nee, het simpele feit dat Joden hier honderden jaren hebben gewoond, dat Nederland een bijzondere geschiedenis heeft met de Joden, dat is de reden om de gemeenschap te bestuderen.’ Daarnaast merkt Frishman ook op dat het jammer is dat de leerstoel wordt opgeheven juist in een tijd waarin diversiteit, kolonialisme en racisme prominent aan de kaak worden gesteld. De studie van het jodendom en de omgang met joden in Europa is volgens haar vooral binnen het huidige debat heel relevant, aangezien de omgang met joden in Europa als 'Ander' al bestond voor het ontstaan van het kolonialisme, en hierdoor ook werd gebruikt als model voor de omgang met de koloniale 'Ander'.

Het volledige artikel met Judith Frishman is terug te lezen op de website van Trouw.