Carolien Rieffe bij AutismeTV over pesten en autisme

Iemand buitensluiten is zo’n beetje de ergste vorm van pesten. Nooit gekozen worden in een team, nooit worden uitgenodigd voor een feestje. Het gevoel dat je er niet bijhoort, wordt niet altijd als pesten herkend, maar kan veel verdriet en stress en opleveren. Uitsluiten kan op termijn zelfs zorgen voor achterstand in sociale en empathische ontwikkeling. Bekijk de uitzending van AutismeTV met ontwikkelingspsycholoog Carolien Rieffe in de Week tegen pesten 2021.

AutismeTV

Ze sluiten me buiten (22 september 2021)

Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA)

Carolien Rieffe neemt in de Week tegen Pesten 2020 de aftrap voor haar rekening in een NVA-serie over onderwijs, op zoek naar antwoorden op de vraag: wat is autismevriendelijk onderwijs? 'Het enige dat in mijn ogen kan helpen is het creëren van een écht inclusief schoolklimaat waarin iedereen welkom is, ook als je op wat voor manier dan ook anders bent.'
10 vragen over autisme & pesten

Eerder in de media

Sleutelstad 93.7 FM

Uit het onderzoek van Rieffe, Evelien Broekhof en Sheida Novin blijkt dat pesten nadelige gevolgen heeft voor alle betrokkenen. Jongens met autisme reageerden bozer dan andere jongens wanneer ze gepest werden, wat hen extra kwetsbaar maakt voor nieuwe pesterijen. Langdurig gepest worden leidde echter bij jongens met en zonder autisme tot angst en schaamte. Kinderen die anderen pestten, voelden zich steeds vaker boos en steeds minder schuldig. Rieffe pleit voor een verandering van de groepsdynamiek als oplossing voor pesten.
Science071, Sleutelstad 93.7 FM

Ouders van Nu

Van kinderen met autisme wordt vaak gezegd dat ze niet empathisch zijn, maar volgens Rieffe is dat een misverstand. Zij stelt dat kinderen met autisme wel geraakt worden door emoties van anderen, maar niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Vaak proberen ze de emoties van anderen te negeren, om te voorkomen dat ze daardoor overprikkeld raken.
Kind met autisme is wel empathisch

Algemeen Dagblad

Kinderen leren op school vaak tussen de lessen door belangrijke sociale vaardigheden, maar niet elk kind krijgt die kans. Rieffe bespreekt het gevaar van buitensluiting, een vorm van pesten die door leerkrachten niet altijd opgemerkt wordt.
Jack van Gelder blikt terug: De echte lessen leer je op het schoolplein