Jelle van Buuren voor MO* Magazine over de derde golf: haat, extremisme en geweld

Jelle van Buuren, universitair docent aan de Universiteit Leiden, verscheen op 11 augustus met zijn expertise in een artikel voor MO* magazine over de langetermijngevolgen van de onrust en onzekerheid die door de coronacrisis veroorzaakt worden.

De coronapandemie leidt niet alleen tot duidelijke oversterfte, maar ook tot meer gewelddadig extremsime. EU‑coördinator voor terrorismebestrijding Gilles de Kerchove stelt in een rapport over extreemrechtse, extreemlinkse en jihadistische extremisten, dat het meest zichtbare effect van de pandemie in de EU vooral online te zien is. Er is meer extreme inhoud en die wordt sneller verspreid via nepnieuws, desinformatie en samenzweringstheorieën.

Uit onderzoek van Yonder, een start-up die desinformatie analyseert, bleek dat samenzweringstheorieën voor de coronacrisis zes tot acht maanden nodig hadden voor ze van de krochten van het internet naar populaire socialemediaplatforms zoals Facebook of Twitter raakten. Vandaag duurt dat nog slechts drie tot veertien dagen.

Volgens Jelle van Buuren heeft dat te maken met her verdienmodel van sociale media. 'De algoritmewerking promoot inhoud die sensationeel of spannend is. Bovendien leven we in een absurde tijd. Met COVID-19 is de wereld op korte tijd op zijn kop gezet. Mensen gaan op zoek naar een verklaring voor wat er gebeurt. Hoe meer je zoekt, hoe sneller je natuurlijk dat soort samenzweringen aantreft. Complotdenken biedt mensen ook een houvast. Het verklaart een complexe situatie op een heel heldere manier, liefst ook nog met een zondebok erbij.’

Om meer te lezen over de gevolgen van een derde golf, bezoek de website van MO magazine.