Gerrit Dusseldorp op NU.nl en Wetenschap.nu over de evolutie van de jeugd

Stel je voor: Op je tiende het huis uit. Niet om naar de universiteit te gaan, maar gewoon om vol mee te draaien in de maatschappij. Werken. Niet tot je pensioen, want die leeftijd haal je niet. Dit is hoe de jeugd van een Chimpansee er uit ziet. De jeugd van de mens is echter over tijd drastisch veranderd.

Gerrit Dusseldorp, Onderzoeker bij de Faculteit Archeologie van de Universiteit Leiden,  ziet enkele verschillen tussen de jeugd van de Chimpansees en de jagers-verzamelaars: ‘Chimpansees leven niet alleen korter dan wij, hun leven is ook anders ingedeeld. Hun levensloop verschilt van de onze op twee cruciale punten. Chimpansees planten zich al voort vanaf hun tiende levensjaar. Bij menselijke jager-verzamelaars is dat vaak pas in het negentiende levensjaar. Moderne mensen hebben dus een veel langere jeugd’.

Jeugd om te leren

Deze lange jeugd geeft jagers-verzamelaars de tijd om de benodigde kennis op te doen die men later nodig heeft. Een lange jeugd is dus een evolutionaire investering in een hoge topproductiviteit. De lange productieve periode daarna zorgt ervoor dat de samenleving die investering ook terugverdient.

Lees het volledige artikel op de website van NU.nl en Wetenschap.nu