Jelle van Buuren in Nieuwsuur over de lange arm van Teheran

Op 19 juni jongstleden werd een Iraanse man neergestoken bij het treinstation in Leeuwarden door een andere Iraanse man. Het slachtoffer heeft een politiek verleden in Iran, waardoor hij op een Iraanse executielijst stond. Zou deze aanslag daarom het werk van de Iraanse geheime dienst kunnen zijn?

‘Het is goed te begrijpen dat mensen in deze aanslag de lange arm van Teheran zien’, zegt Jelle van Buuren, Universitair Docent aan het instituut Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. ‘Het is bekend dat de Iraanse geheime diensten heel erg actief zijn in Europa en daarmee ook in Nederland. De Iraanse geheime dienst houdt landgenoten in de gaten, intimideert en soms worden er politieke moorden gepleegd in opdracht van het Iraanse regime. In Nederland zijn er politieke moorden gepleegd in 2015 en 2017 in opdracht van Teheran’.

Motief

Het is de vraag of de moordaanslag in Leeuwarden ook in opdracht van het Iraanse regime is uitgevoerd. ‘Het is belangrijk om deze zaak heel specifiek te bekijken. Is dit weer het werk van Iran of niet?’ zegt van Buuren. ‘Ik snap dat de vergelijking wordt gemaakt, maar je ziet in deze zaak dat er wat dingen anders zijn. Er is in deze zaak een mes gebruikt, waar in andere zaken vuurwapens en zelfs explosieven zijn gebruikt. De dader is ook niet gevlucht en heeft zich zonder enige vorm van verzet laten arresteren door de politie. Als een regime een huurmoord pleegt is het logischer dat de dader probeert te vluchten. Er zitten dus atypische kenmerken aan deze zaak in vergelijking met andere zaken.’

Bekijk het volledige fragment op de website van NOS.