Jan Vleggeert in de media over belastingontwijking Apple

BNR Nieuwsradio en Trouw interviewden hoogleraar Jan Vleggeert over de eis dat Apple 13 miljard euro zou betalen aan Ierland omdat het bedrijf veel te weinig belasting zou afdragen.

Jan Vleggeert

Bij BNR Nieuwsradio zegt Jan Vleggeert, hoogleraar Belastingrecht, dat hij in de uitspraak van het Europees Gerecht leest dat de activiteiten van Apple in Ierland maar zeer beperkt waren, hoewel er wel veel winst werd gemaakt. Op grond van een afspraak met de Ierse fiscus werd er maar een klein stukje van de winst aan Ierland toegerekend en was er maar heel weinig Ierse belasting verschuldigd. Apple hoeft de 13 miljard euro aan belastinggeld dan ook niet te betalen.

De Europese Commissie heeft wel bewezen dat er in Ierland onzorgvuldigheden hebben plaatsgevonden in de procedure, maar is er niet in geslaagd te bewijzen dat Apple en de Ierse fiscus onvoldoende hebben gepresteerd. Zij had daarnaast moeten aantonen dat wanneer als goed was verlopen, dit had geleid tot een hogere belastinglast. 'En dat is lastig', zegt Vleggeert in Trouw. 'Vooral omdat het bij Apple over merkrechten gaat, en intellectueel eigendom. Die worden vermoedelijk beheerd op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino in de Verenigde Staten.'