‘Informant worden? Nu maar even niet’

Ben de Jong, inlichtingen-deskundige en gastonderzoeker en -docent bij het ISGA aan de Universiteit Leiden, werd geïnterviewd door NRC handelsblad over het uit de school klappen van Richard Prein als informant voor politie en AIVD binnen de extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU).

Woensdag deed Prein zijn verhaal tegen NRC. Hij zei onder meer teleurgesteld te zijn in de diensten. Ze hadden de Frans-Duitse Prein, die lang in het buitenland verbleef en politieke ambities in Nederland had, geen Nederlands paspoort gegeven. Ook zou de politie hem onvoldoende hebben geholpen, toen linkse extremisten hem hadden getraceerd.

Volgens spionagedeskunidge Ben De Jong is dit ‘Een klassiek geval van een mislukte therapeutische relatie.' Volgens De Jong zijn er patronen te herkennen in het verhaal van Prein. 'Ook bij Prein zit er een therapeutisch aspect aan zijn relatie met zijn runners. Dat speelt veel vaker bij een informant of agent. Die moeten gemasseerd worden door hun runners en willen graag gewaardeerd worden'.

Ben de Jong wijst in het artikel op een beroemd voorbeeld van een Russische inlichtingenofficier die voor de CIA en de Britse geheime dienst werkte en graag wilde worden opgenomen in het Britse of Amerikaanse leger. 'Toen hebben de Amerikanen en Britten hem het uniform gegeven uit beide legers en hem ermee gefotografeerd. Zo voelde hij zich echt gewaardeerd'. Ook Prein voelde zich aanvankelijk gewaardeerd. Maar raakte daarna teleurgesteld en nam contact op met NRC. Volgens De Jong zou zo iets niet gebeuren bij een geslaagde therapie.

Lees het volledige artikel op de website van het NRC