‘Blaas de geplande reorganisatie van de Wijkzorg Amsterdam af’

Rigtje Passchier pleit in een lezersbrief in Het Parool tegen de reorganisatie van de Wijkzorg Amsterdam. ‘De stad kan haar geld beter besteden aan de hulp die straks nodig is, als de economische coronaklap komt.’ Rigtje Passchier doet bestuurskundig promotieonderzoek naar de regiefunctie van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Enschede bij sociale wijkteams, en is docent bestuurskunde aan de Universiteit Leiden.

De maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis worden veel besproken en de crisis creeërt veel zorgen voor gemeenten. Er wordt gevreesd dat inwoners in de knel komen. De gevolgen zijn nu al voelbaar in kwetsbare buurten en wijken in Amsterdam.

Onder andere werkloosheid, armoede en eenzaamheid, zijn problemen die nu groter worden voor gemeenten. Dit komt bovenop de problematiek van huidige hulpvragen. Kwetsbare groepen worden extra hard geraakt en vrijwilligersactiviteiten liggen stil. Vaak worden de hulpvragen opgepakt door de professionals van de sociale wijkteams.

Reorganisatie

Juist op dit moment gaat de Wijkzorg Amsterdam reorganiseren, met als doel de toegang tot wijkzorg te vereenvoudigen en een overzichtelijk aanbod te realiseren voor inwoners. Deze reorganisatie heeft echter als gevolg dat professionals verplaatst worden, waar kwetsbare cliënten de dupe van worden. Deze professionals zijn vertrouwde aanspreekpunten voor cliënten. ‘Voor sleutelen onder de motorkap is het nu geen goed moment.

De huidige organisatie bestaat uit goed functionerende netwerken van professionals en vrijwilligers waar veel geld in is geïnvesteerd. De reorganisatie kan dus het verstandigst worden opgeschort. Dit geld kan beter besteed worden aan de hulp die nu en in de toekomst nodig is na de economische coronaklap. ‘Gemeenten zullen het financieel moeilijker krijgen vanwege de extra kosten en dalende lokale inkomsten, ook al krijgen ze dit jaar meer geld van het Rijk.

Lees hier het artikel van Het Parool

Lees hier het volledige artikel van Passchier op Sociaalweb