'Regierol nodig om problemen jeugdzorg aan te pakken'

Er gebeurt nog te weinig om de veiligheid van kinderen in de jeugdzorg te vergroten. Dat zeggen verschillende leden van de inmiddels ontbonden commissie Geweld Jeugdzorg, onder wie hoogleraar Mariëlle Bruning.

Mariëlle Bruning

Een jaar geleden verscheen het rapport van de commissie waarin zij dertien aanbevelingen doen om slachtoffers uit het verleden te ondersteunen en kwetsbare kinderen in de toekomst beter te beschermen. De resultaten zijn tot nu toe teleurstellend en vooral als het gaat over toekomstige jeugdzorg wijst het kabinet te veel naar de sector of bestaand beleid, zeggen de leden.

'In tijden van zulke grote zorgen en tekorten in de jeugdzorg kun je het niet aan de sector overlaten', zegt Mariëlle Bruning in NRC.

Zoals de commissie aanbeveelde wordt momenteel gewerkt aan een 'blijvend passend en goed op de praktijk aansluitend curriculum' waarin geweld een aandachtspunt is. Maar het is de vraag, zeggen commissieleden, of het werkelijke probleem hiermee wordt aangepakt. 'Geweld komt veel voor tussen jongeren onderling. Het is het hele klimaat dat het triggert. Het hoge ziekteverzuim, de constante uitstroom – het leidt allemaal tot onveiligheid', zegt Bruning.