Miguel John Versluys in De Mare over de wake-up call in de wetenschap door corona

Tijdens de coronacrisis wordt duidelijk hoe belangrijk wetenschap is. Niet de politiek maar de academie heeft de waarheid in pacht. Dat geldt zowel voor virologen als voor de sociale- en geesteswetenschappen die net zo belangrijk zijn.

Miguel John Versluys, Hoogleraar Klassieke en Mediterrane Archeologie aan de faculteit Archeologie, betoogt dat de wetenschap tot de kernwaarden van de samenleving behoort. ‘De coronacrisis brengt ons terug naar de basics. Dat geldt zowel voor ons eigen leven als voor de samenleving als geheel. Het gaat in praatprogramma’s niet meer om meningen maar om kennis; wat een verademing is in termen van kijkgenot’. Deze kennis wordt geformuleerd als een hypothese, ‘zoals het hoort’, zegt Versluys. Ook de premier beroept zich tijdens de coronacrisis op de wetenschappelijke inzichten. ‘Niet de politiek maar de academie heeft de waarheid in pacht.

Relevantie

Alle wetenschappelijke inzichten zijn volgens Versluys per definitie relevant voor de maatschappij. ‘Dat is ook precies de reden waarom we de afgelopen eeuwen ons systeem van onderwijs en onderzoek zo hebben ingericht en onderhouden’, zegt Versluys. ‘Verschoond van urgentie waren we dat kennelijk vergeten. In dat opzicht fungeert corona als een welkome wake-up call’.

Lees het volledige artikel op de website van De Mare