Universiteit Leiden

nl en

‘Durf te experimenteren – en te falen’

Stefano Cucurachi en José Mogollón (Institute of Environmental Sciences, CML) delen de belangrijkste lessen uit hun webinar ‘Building a sense of community in online courses’.

Waarover ging het webinar?

‘We hebben laten zien hoe we de MSc cursus ‘System Earth’ volledig online hebben gemaakt, en, meer specifiek, hoe we hebben geprobeerd om een gevoel van verbondenheid te creëren zowel tijdens als buiten de colleges.

Omdat we ons bewust waren van bepaalde beperkingen van online onderwijs, besloten we om de nadruk te leggen op de aspecten waardoor het bijwonen van onze colleges de moeite waard, verrijkend en interessant zou worden. We vertelden hoe we de online omgeving hebben gebruikt als een gemeenschap die actief was tijdens de colleges, maar ook offline als studenten onze video’s zouden bekijken, en leesmateriaal en links die wij en medestudenten plaatsten.’

Wat waren de meest gestelde vragen?

‘De meeste deelnemers waren geïnteresseerd in het opschalen van de activiteiten, vooral voor grote groepen tot zelfs 400 studenten. Bepaalde aspecten van community-building en online/offline uitwisseling zijn dan nog steeds waardevol. Voor de toegenomen complexiteit door de grootte, biedt de online omgeving flexibele oplossingen voor samenwerking en zelfgestuurd leren die ook voor grotere groepen nuttig kunnen zijn. Anderen vroegen of we onze benadering van lesgeven radicaal hadden gewijzigd. Onze inzet bleef hetzelfde: we hebben altijd al een interactieve en inclusieve leeromgeving gewild. Wat veranderde was dat we meer durfden te experimenteren en te falen.’

Wat is jullie belangrijkste tip?

‘Structureer je hoorcolleges, knip er dingen uit en wees je bewust van schermtijd. Draai muziek, laat video’s zien, of doorbreek de eentonigheid door het college persoonlijker te maken. Beperk de inhoud van je college zodat je aparte onderwerpen kunt behandelen in blokjes van 15 minuten. Maak de omgeving ook interactief en interessant. Op die manier zullen studenten de samenwerking en interactie zowel binnen als buiten de lessen waarderen.’

Waar hebben jullie zelf moeite mee bij remote teaching, en hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘Het lastigste is het ontbreken van de interactie met studenten. Het is moeilijk om aan te voelen of de studenten hun aandacht er nog bij hebben. Gebruik de chatfunctie; op die manier kun je vragen en opmerkingen beantwoorden op het moment dat ze er zijn. 

Of nodig studenten meteen aan het begin uit om hun microfoon en/of camera aan te zetten en te praten als ze dat willen. Het is ook belangrijk om je te realiseren dat online onderwijs meer energie kost. Als je zelf erg moe bent, zijn de studenten waarschijnlijk nog vermoeider, en dan moet je stoppen.’

De webinars over remote teaching zijn toegankelijk voor alle docenten en medewerkers van de Universiteit Leiden. Het ICLON en het Centre for Innovation organiseren deze webinars om de transitie naar lesgeven op afstand te ondersteunen. Meer informatie over wanneer ze worden gegeven en hoe je deel kunt nemen vind je op de medewerkerswebsite. Alle webinars zijn in het Engels.

Webinar terugkijken?

Je kunt het webinar terugkijken. Log in met je ULCN-account.

Webinar ‘Building a sense of community in online courses’
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.