Arco Timmermans op Trouw.nl over het behartigen van maatschappelijke belangen

De coronacrisis heeft de discussie over het maatschappelijke belang doen oplaaien, wat gevolgen heeft voor ieder die belangen behartigt; dit moet op een meer maatschappelijk verantwoorde manier. Hierbij speelt de overheid een belangrijke rol.

Volgens Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, laat de coronacrisis zien hoe belangrijk publieke waarden en publieke voorzieningen zijn. ‘Er waren kabinetten die de burgers wilden inprenten dat je fatsoen zelf moet doen. Intussen bezuinigden ze op openbare voorzieningen. Ja, er is enorm sociaal kapitaal in ons land. We zien dat mensen meer voor elkaar zorgen. Maar de problemen door de crisis zijn veel groter dan met vrijwilligerswerk valt aan te pakken’. Daarnaast benoemt Timmermans dat deze discussie niet alleen gaat om over het belang van de overheid, maar ook over de botsing tussen het eigenbelang en het maatschappelijk belang.

Maatschappelijk verantwoord lobbyen

Bij het economische steunprogramma van de overheid kwam de discussie op gang of het krijgen van overheidssteun voor sommige bedrijven wel eerlijk was. Daarnaast is door de volksgezondheidscrisis ook het debat over de hoge medicijnprijzen weer op gang gekomen. Deze problemen vragen volgens Arco Timmermans om ander soort lobby. ‘We zien lobbyende dwarsliggers die willen voorkomen dat de overheid iets aan die medicijnprijzen doet. Nederland heeft meer maatschappelijk verantwoord lobbyen nodig, met meer oog voor het publieke belang’.

Lees het volledige artikel op de website van Trouw