Universiteit Leiden

nl en

'Vaker formatief toetsen bij online onderwijs'

Anthea Aerts (ICLON) raadt docenten aan om meer ruimte te maken voor formatief toetsen bij online lesgeven. Zij besprak dit in het webinar 'Online formative assessment'.

Waarover ging het webinar?

'Het webinar die ik samen met Mario de Jonge heb gegeven ging over online formatief toetsen: het tussentijds toetsen wat je studenten geleerd hebben waarbij feedback geven centraal staat. In het webinar hebben we overeenkomsten en verschillen besproken tussen online en fysiek formatief toetsen, en gingen we in op een paar voorbeelden.'  

Wat waren de meest gestelde vragen?

'De meeste vragen gingen over de praktische toepassing van formatief toetsen, bijvoorbeeld welke digitale tools er het beste gebruikt kunnen worden en met welk doel. Daar hebben we on the spot een lijstje van gemaakt.'

Wat is je belangrijkste tip?

'Ruim tijdens digitaal lesgeven meer ruimte in voor formatief toetsen. Veel non-verbale communicatie gaat verloren bij digitaal lesgeven en veel docenten maken op basis daarvan didactische keuzes. Met een korte stemvraag waarbij studenten hun virtuele hand op kunnen steken, of via de chat kunnen reageren, kan je een inschatting maken, al kost dat wel even tijd. Die tijd win je wellicht weer terug, doordat je net zoals in fysiek onderwijs wat sneller door onderwerpen heen kunt gaan die de studenten al goed beheersen.' 

De thuiswerkplek van Anthea Aerts

Waar heb je zelf moeite mee bij remote teaching, en hoe heb je dat aangepakt?

'Wat ik lastig vind is dat je geen oogcontact kunt maken. Aan iemands non-verbale communicatie kan je regelmatig opmaken of iemand iets wil zeggen, of je deelnemers afgedwaald zijn, of dat ze aarzelen om iets te zeggen. Ik maak er daarom een punt van om te zeggen dat ik vragen ga stellen en dat interactiviteit centraal staat en geef ze zelf de controle over hun microfoon. Het resulteert soms in deelnemers die door elkaar heen praten én de chat gebruiken, maar dan voelt het soms net alsof ik weer terug ben in het klaslokaal.'

Wat voor webinars komen er nog?

'Binnen de faculteiten pakken docenten het ontwerpen van online onderwijs op hun eigen manier aan en ontstaan er veel goede ideeën. Ik vind het heel leuk om te zien dat docenten deze ervaringen ook via webinars willen delen, zoals het webinar van Natascha van der Zwan en Janna Goijarts over het vergroten van studentbetrokkenheid.' 

De webinars over remote teaching zijn toegankelijk voor alle docenten en medewerkers van de Universiteit Leiden. Het ICLON en het Centre for Innovation organiseren deze webinars om de transitie naar lesgeven op afstand te ondersteunen. Meer informatie over wanneer ze worden gegeven en hoe je deel kunt nemen vind je op de medewerkerswebsite. Alle webinars zijn in het Engels.

Webinar terugkijken?

Je kunt het webinar terugkijken. Log in met je ULCN-account.

Webinar 'Online formative assessment'

Heb je ideeën voor toekomstige webinars?

Laat ons weten wat je wilt leren over online onderwijs.

Naar de enquête
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.