Marcel Cobussen bij Editie NL over waarom juichend publiek belangrijk is voor de beleving van een voetbalwedstrijd op televisie

In Nederland wordt er niet meer gevoetbald, maar in sommige andere landen gebeurt het weer: maar wel zonder publiek. Omdat een leeg stadion maar weinig sfeer heeft, werd tijdens een wedstrijd in Duitsland geluid van supporters toegevoegd. Hoogleraar auditieve cultuur Marcel Cobussen vertelt in een fragment van Editie NL waarom geluid zo belangrijk is voor de sfeerbeleving.

Cobussen stelt dat de term ‘televisie kijken’ eigenlijk een beetje raar is, omdat het vooral nadruk legt op het visuele. Dit terwijl er veel meer dingen meespelen met hoe wij televisie beleven, met name audio. Geluid voegt veel toe aan beeld: het brengt de kijker dichter op de actie en maakt de beleving intenser. Op televisie een voetbalwedstrijd bekijken zonder geluid eronder is veel minder leuk . Maar werkt een ‘neppubliek’ bij voetbalwedstrijden wel? Ondanks dat het de beleving zeker ten goede komt, is er nog wel wat af te dingen op het toegevoegde geluid. Allereerst is het tamelijk anoniem: je hoort wel menselijke stemmen, maar wat ze schreeuwen is onduidelijk. Ten tweede was de balans niet goed: je kon de spelers en coaches nog goed verstaan, terwijl dat in een vol stadion echt onmogelijk is, Ten derde kunnen supporters hun team ook helpen door te schreeuwen en te zingen, iets wat met ‘neppubliek’ totaal verloren gaat. Kortom, verbeteringen zijn nog wel noodzakelijk om het ‘echter’ te laten lijken.

Het volledige fragment van Editie NL met Marcel Cobussen is terug te zien op de website van RTL Nieuws.