Gerrit Dijkstra in de Volkskrant over een nieuwe ramkoers

Onlangs kreeg de Europese Central Bank een tik van de Duitse regering. Gerrit Dijkstra, universitair docent aan de Universiteit Leiden, schreef voor de Volkskrant een opiniestuk over hoe deze tik een teken is van een nieuwe ramkoers.

Dijkstra beschrijft in het stuk hoe het Duitse Grondwettelijke Hof aan de Europese Centrale Bank om verantwoording heeft gevraagd betreffend een programma dat was bedoeld om de financiele crisis te beheersen. Dit programma stond onder toezicht van Mario Draghi, die toen nog ECB-voorzitter was, en behelsde vele tientallen miljarden euro’s per maand.

Dit programma is inmiddels afgelopen en zo is het niet duidelijk wat dit verzoek betekent voor de Duitse centrale bank. Volgens Dijkstra is het wel belangrijk wat dit gezien de huidige coronacrisis betekent voor bestaande en nieuwe steunprogramma’s. Volgens Gerrit is dit een vraag die moeilijk te beantwoorden is, wel kan hij de historische achtergrond schetsen die nodig is om te begrijpen waardoor deze botsende gerechtelijke uitspraken mogelijk zijn.

Om meer over deze historische achtergrond, het inzetten van een nieuwe ramkoers en het volledige artikel te lezen, klik hier