Boek 'De Sublieme Nalatenschap' belicht bij Reformatorisch Dagblad

Dichter Willem Bilderdijk (1756-1831) woonde en werkte een groot deel van zijn leven in Leiden. Sinds kort is aan de Universiteit Leiden de grootste Bilderdijkcollectie ter wereld samengebracht. In het boek 'Een sublieme nalatenschap: De erfenis van Willem Bilderdijk', wat bij het Reformatorisch Dagblad uitgelicht wordt, vertelt neerlandicus Rick Honings over de bijzondere ‘schatten’ die in de collectie te vinden zijn.

De collectie bevat niet alleen brieven, manuscripten en portretten, maar ook een aantal, in Honings woorden, ‘primaire relieken’: objecten die direct aan het lichaam van Bilderdijk zijn ontleent. Hier vallen onder andere de gipsen replica's van zijn rechterhand en zijn dodenmasker onder. Opmerkelijker is het grote aantal haarlokjes - groot genoeg om een pruik van te vervaardigen- in de collectie. Hoewel het niet ongebruikelijk was om een stukje haar van een overledene te willen bewaren, was de mate waarin dit gebeurde bij schrijvers tijdens de romantiek bijzonder te noemen volgens Honings. Een groot verzamelaar van Bilderdijk’s ‘lokjes’ was dichter Jan Wap, die tijdens de begrafenis van Bilderdijk dichtte dat het een ‘nietig, maar hoogst-kostelijk overschot’ was dat tot ‘aangedachtenis’ van de grote dichter strekte.

Het volledige artikel met Rick Honings is terug te lezen op de website van het Reformatorisch Dagblad.