Bart Verkuil bij Welingelichte Kringen over waarom piekeren nuttig kan zijn

We piekeren allemaal wel eens, maar gelukkig blijkt het ook nog eens nuttig te zijn, legt klinisch psycholoog Bart Verkuil uit. Benieuwd naar de voordelen van piekeren? Lees meer bij Welingelichte Kringen.

Welingelichte Kringen

Hierom is piekeren wel degelijk nuttig (23 februari 2024).

Bart Verkuil is geïnteresseerd in de relatie tussen psychopathologie en fysiologie, onder andere hoe onze zenuwen een rol spelen bij het in stand houden van chronisch piekeren. Daarover vertelt hij in diverse media.

Radar - Avrotros

‘Wat als?’ en Stel dat…” Piekeren begint vaak met een dergelijke vraag. Soms komen ze uit het niets opzetten. Hoe kan dat toch? In het boek 'De gelukkige piekeraar' vertelt Bart Verkuil: 'Piekeren is eigenlijk de natuurlijk reactie van mensen op onzekerheid en nieuwe situaties. Je brein wordt aangespoord om scenario’s te bedenken die zouden kunnen ontstaan, maar bij piekeren zijn deze scenario’s wat negatiever'. Waarom piekeren we? En wat kun je ertegen doen? (2 april 2023).

NU.nl

"Piekeren is onze natuurlijke reactie op onzekerheid en nieuwe situaties. Je kunt het zien als een alarmsignaal. Het geeft aan welke waarden in ons leven bedreigd worden en het motiveert ons om daarvoor in actie te komen. Door scenario's te bedenken die negatief kunnen uitpakken, worden we voorzichtiger, dat kan nuttig zijn. Aan de andere kant kan langdurig piekeren leiden tot slaapgebrek, mentale klachten en burn-outs", vertelt Bart Verkuil in een interview met Nu.nl. In het interview benoemt hij een aantal praktische tips om piekeren tegen te gaan."Zo stop je met piekeren: 'Maak van je bed geen piekerplek' (5 oktober 2022).

De Podcast Psycholoog

Beluister Bart Verkuil bij De Podcast Psycholoog, een van de meest beluisterde podcasts van NL. over tactieken die kunnen werken tegen overmatig piekeren. Aflevering 20 - Piekeren (juni 2021).

Bart Verkuil over piekeren in diverse media

NU.nl

Over piekeren en hoe we daarmee kunnen omgaan: 'In tegenstelling tot de vroege jaren van de psychologie, zien we nu ook dat er positieve kanten aan zijn.'
NU.nl. (28 januari)

Radio Sleutelstad - Science071

“Deze onzekere tijden zijn voer voor gepieker”, zegt Bart Verkuil bij Radio Sleutelstad - Science071.  (17 november)

JAN Magazine

Heeft piekeren nut? (6 november)

Management Team

'Waarom piekeren helemaal niet zo slecht hoeft te zijn (zelfs in deze onzekere tijden)' (29 oktober)

Quest

'Wat is het nut van piekeren?' (19 oktober)

Haarlems Dagblad

’Af en toe piekeren is juist gezond’ (1 augustus)

Flow magazine

In Flow 5 vertelt Bart Verkuil over zijn boek De gelukkige Piekeraar, en hoe piekeren ook zijn voordelen heeft: 'Het zit in onze natuur en laat zien wat echt van waarde is.'
“Niks mis met even goed piekeren” (Juni)

Nieuwsblad Belgie

Piekeren: een trucje van je brein om je te helpen (6 juni)

Radio 5

De Max! (4 juni)

Radio 1 België

Heb je vannacht liggen piekeren in bed? Over de kinderen? De school? Je zaak? Je gezondheid? 'Het is een natuurlijke reactie', zegt psycholoog Bart Verkuil in ‘Nieuwe Feiten’. Zeker in coronatijden. 'Maar je kan wel leren om het te herkennen, en het te beteugelen.'
Hoe je piekergedrag aanpakken? (18 mei)

Radio L1

De stemming (niet meer terug te luisteren) (17 mei)

AD

Stoppen met piekeren is hard werken! Leer relativeren en wees lief voor jezelf (16 mei)

NPO Radio 2 Ruud de Wild

E-reader aanrader: Bart Verkuil over piekeren. De zin, de onzin, het nut, noem maar op (15 mei)

De Morgen

Het Belgisch dagblad De Morgen haakt aan.
Piekert u ook zo vaak? Deze prof legt uit hoe u daar voordeel uit kunt halen (15 mei, €)

De Volkskrant

Eindeloos piekeren: waarom je het vaak ’s nachts doet en hoe je er (een beetje) vanaf komt (15 mei)

3FM

Frank & Eva – Welkom bij de Club (14 mei, vanaf minuut 48)

NRC

Coronatijd is piekertijd. Psycholoog Bart Verkuil schreef een boek met tips: 'Je moet je afvragen: waarom gaat dat molentje nou de hele tijd aan?'
Veel aan het piekeren? Besef waar je wel en geen controle over hebt (13 mei)

Radio Noord Holland

Lunchroom: Piekeren is goed voor je! (12 mei)

Luistertip Podcast Kunststof

Beluister het volledige interview met Bart Verkuil over 'De gelukkige piekeraar'

Kijktip

Tijd voor MAX

Piekerprof Verkuil: 'Mensen zijn allergisch voor onzekerheden, helemaal zonder controle zoals in deze tijd. We kunnen in onze gedachten verstrikt raken en gaan piekeren. Merk op dat je aan het piekeren bent, maak het zo concreet mogelijk en kijk wat je er daadwerkelijk aan kunt doen. Accepteer ook dat je niet overal controle over hebt en probeer jezelf een beetje af te leiden.' Meer tips?
Bart Verkuil over zijn boek De gelukkige piekeraar (6 mei, start 5'45")

RTL nieuws

'Mensen piekeren veel omdat er nog geen concrete oplossingen voor deze crisis zijn', zegt psycholoog Bart Verkuil. 'We weten niet wanneer er een vaccin beschikbaar is, of hoe het verder gaat met de economie. Dat geeft mensen een machteloos en moedeloos gevoel.

"Leg de lat niet te hoog"

Stel dat jij en je partner allebei aan de keukentafel moeten werken en je ook nog eens drie kinderen met schoolwerk moet helpen, dan kun je van jezelf echt niet verwachten dat je kneiterproductief bent.'
8 tips om minder te piekeren: 'Leg de lat niet te hoog' (29 april)