© Paul Berendsen, Wikimedia Commons

Alumnus Pieter Couwenbergh in Buitenhof over nieuw boek over ABN AMRO

Alumnus Pieter Couwenbergh was gisteren samen met collega-journalist Ivo Bökkerink te gast bij Buitenhof, een TV-programma van de VPRO. Ze vertelden daar over hun nieuwe boek 'De Staatsbank: ABN AMRO klem tussen ambtenaren en bankiers'.

Bökkerink en Couwenberg volgen ABN AMRO al jaren. Voor hun boek spraken ze hondertwintig mensen over hoe het de bank de afgelopen twaalf jaar is vergaan. Ze reconstrueren daarmee de verlammende relatie tussen de overheid en de bank en onderhuidse spanningen die leidden tot een nieuwe machtsstrijd aan de top. Een boek vol roddels en intriges, maar 'wel op feiten gebaseerd', aldus de auteurs.

Hoe slecht staat de bank er op dit moment voor? Couwenbergh: 'In deze coronacrisis heeft de economie het zwaar, en daarmee dus ook de banken. Maar ABN AMRO heeft wel een specifiek probleem: dat ze nu ruim twee miljard aan kredietverlies maken, komt doordat ze bij de zakenbank twee probleemgevallen hebben die honderden miljoenen aan verlies hebben opgeleverd. En bij een bank die van zichzelf zegt dat 'ie risicoavers is, kun je je afvragen of ze hun risico wel op orde hebben.' Bökkerink vult aan: 'De bank gaat niet omvallen maar corona brengt problemen in het zicht die eigenlijk al jarenlang sluimerden.'

Meer weten?

Bekijk hier het gehele fragment terug.