Yra van Dijk in de Taalstaat tijdens de Neerlandistiekdagen

Op zaterdag 7 maart was de publieksdag van de eerste Neerlandistiekdagen in Leiden. In het Kamerlingh Onnes gebouw werd door presentator Frits Spits een speciale editie van het radioprogramma De Taalstaat opgenomen. Yra van Dijk, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde begon de uitzending met een betoog over waarom de Neerlandistiekdagen nodig zijn.

De Neerlandistiekdagen zijn bedoeld om het belang van de studie Nederlands te onderstrepen en ook om hopelijk meer nieuwe studenten Nederlands aan te trekken. Want het gaat slecht met de opleiding: in 2019 waren er in heel Nederland 2552 studenten Nederlands, terwijl dit er in 2011 ongeveer 3000 waren. Dat terwijl er juist nu grote behoefte is aan Neerlandici, stelt Van Dijk. Er is een tekort aan eerstegraads leraren en ook werkgevers geven aan dat er meer behoefte is aan Neerlandici. ‘Ze hebben behoefte aan mensen die taal kunnen analyseren, die cultuur kunnen analyseren en gebruiken’ geeft Van Dijk aan. Ook het hoe en wat van communicatie is een belangrijk domein van de Neerlandistiek: hoe houd je bijvoorbeeld rechtspraak begrijpelijk voor iedereen? Ze stelt dat de studie veel meer is dan alleen literatuur en grammatica. 'Het is geen veredelde leesclub'.

Beluister het interview met Yra van Dijk op de website van de Taalstaat.

Ook te gast bij deze speciale uitzending van de Taalstaat was Milou Andree, eerstejaars studente Nederlands aan de Universiteit Leiden. Milou vertelde in de rubriek ‘Lang leve de Nederlandse taal’ over haar liefde voor de taal en waarom ze uiteindelijk deze studie is gaan doen. Ze heeft altijd al een grote interesse gehad voor taal, en uiteindelijk was het online proefstuderen bij Nederlands wat de doorslag gaf. ‘Ik vind alles leuk, ook de oude letterkunde!’

Beluister het interview met Milou Andree op de website van de Taalstaat.