Kamer wil onderzoek naar duiveluitdrijving bij kinderen

Volwassenen die als tiener zijn blootgesteld aan duiveluitdrijving zeggen psychische schade te hebben opgelopen en te zijn weggehouden bij reguliere zorg voor hun stoornissen. Een Kamermeerderheid is voor een onderzoek.

Mariëlle Bruning

NRC en tv-programma De Monitor deden de afgelopen tijd onderzoek naar de impact hiervan. Honderden kerken in Nederland prediken de boodschap dat wie te lijden heeft onder psychische of medische klachten in feite last heeft van ‘demonie’ of ‘geestelijke bindingen’. Van Parkinson tot Gilles de la Tourette, van anorexia tot ‘vastlopen in je leven’: bevrijding en herstel zijn nabij voor wie voldoende gelooft.

Hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning komt aan het woord in de uitzendingen. 'Er moet onderzocht worden of er meer kinderen zijn die eigenlijk zorg nodig hebben, maar slechts de route van duiveluitdrijving krijgen aangeboden', zegt ze onder meer.