Universiteit Leiden

nl en
© ANP

Rick Honings in het AD over de BN'ers van de negentiende eeuw

We blijven ons verlekkeren aan het gekonkel van BN’ers. Neerlandicus Rick Honings deed onderzoek en ontdekte dat het op de voet volgen van bekende mensen pas in de 19e eeuw ontstond. Hij vertelt erover in het Algemeen Dagblad.

Waarom kregen beroemde artiesten van dat moment - schrijvers en dichters als Willem Bilderdijk en Multatuli - te maken met fans en aanbidders voor hun deur? Volgens Honings had het te maken met het tot bloei komen van de Romantiek in de negentiende eeuw: ‘We kregen meer aandacht voor de individuele persoon, voor zijn of haar emoties, en daarmee voor bijzondere mensen. Tegelijk had je de introductie van fotografie, moderne druktechnieken, de telegraaf, treinen. Je kon dus beelden van mensen maken en die snel verspreiden. Dat was essentieel.’

Multatuli maakte volgens Honings dankbaar gebruik van de mogelijkheden die de moderne techniek hem bood. ‘Hij liet zich vastleggen door de beste fotograaf van Brussel, maakte daar afdrukken van met zijn handtekening en een spreuk erop en liet die verspreiden.’ Een soort negentiende-eeuws Instagrammen.

Meer weten?

Lees het hele artikel op de website van het Algemeen Dagblad.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.