‘Nederland, investeer in het nationale AI-ecosysteem’

De Europese Commissie publiceerde op 19 februari nieuwe plannen voor kunstmatige intelligentie. Volgens Holger Hoos, professor in Machine Learning bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), Bart Verheij (Rijksuniversiteit Groningen) en Jeroen van den Hoven (Technische Universiteit Delft) ligt hier een grote kans voor Nederland om de locatie voor het Europese AI-centrum te worden.

De drie experts pleiten dat kunstmatige intelligentie de technologie van de toekomst is en dat Nederland hier flink in moet investeren. ‘350 AI-onderzoeksgroepen met meer dan 21 duizend werknemers in Europa hebben zich in CLAIRE (Confederation of AI Labs in Europe) verenigd en hun hoofdkwartier gevestigd in Den Haag. Dat biedt uitstekende kansen om van Nederland een AI-hub van belang te maken. De driehoek Den Haag-Parijs-Berlijn kan een sterke basis vormen voor een brede Europese samenwerking.’ Het kabinet moet volgens hen een duidelijk signaal afgeven dat Nederland klaar is voor een dergelijke rol in kunstmatige intelligentie.

Lees het volledige opiniestuk op de website van de Volkskrant.