Freya Baetens over vrije handelsverdrag tussen Europese Unie en Canada

De Tweede Kamer is tot op het bot verdeeld over het omstreden handelsakkoord tussen de Europese Unie en Canada (Ceta). De economische cijfers spreken in het voordeel van Ceta, dat zorgt voor de afschaffing van 98% van de importtarieven. Zowel de import als export met Canada nam, sinds het akkoord in 2017 voor een belangrijk deel in werking trad, een enorme vlucht.

Deze pluspunten kunnen critici echter niet overtuigen. De claim van tegenstanders dat investeerders staten bedelven onder rechtszaken klopt niet. Sinds de stichting van het Internationaal Centrum voor Beslechting van Investeringsgeschillen (Icsid) in de jaren zestig waren er zo’n zeshonderd uitspraken in geschillen tussen een investeerder en een staat, aldus Freya Baetens, universitair hoofddocent Europees recht.

Lees het volledige artikel in Financieele Dagblad gewijd aan de pijnpunten en de misvattingen van dit vrije handelsakkoord.