Bert Koenders op BNR Nieuwsradio over de spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten

De crisis in Iran lijkt gekalmeerd en beide landen claimen nu een overwinning. De Amerikanen zeggen dat zij Iran een lesje hebben geleerd, maar vanuit Iran is exact het tegenovergestelde geluid te horen. Wie heeft er nu gelijk? Bert Koenders sprak hier op donderdag 9 januari over op BNR Nieuwsradio.

Volgens Bert Koenders, Hoogleraar Vrede, Recht en Veiligheid aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, heeft geen van beide partijen gewonnen. Men kan alleen spreken van een periode van nieuwe roekeloosheid die heeft geleid tot een adempauze. ‘In de ogen van de Amerikaanse regering heeft Iran ingebonden en er is geen escalatie ontstaan na de liquidatie van generaal Soleimani. In Iran zal men zeggen dat met militaire middelen terug is geschoten naar militaire doelen van de Verenigde Staten. Gelukkig is er nu een streep in het zand gezet, maar de onderliggende problemen zijn nog niet opgelost’.

Verkiezingen

Zowel Donald Trump als Ali Khamenei zitten in verkiezingen. Trump heeft altijd de kritiek gekregen dat Iran zijn gang kon gaan in Saudi-Arabië en de Golf, zonder dat de Verenigde Staten ingreep. Nu laat Trump aan Amerika zien dat hij eindelijk iets doet tegen Iran. Voor Khamenei geldt hetzelfde, die wordt getart en getreiterd door Amerika en hij grijpt nu ook in. Beide leiders laten nu zien aan hun volk; ik ben de man op wie je moet stemmen. Volgens Koenders zouden de hardliners in Iran hier winst uit kunnen halen. ‘Dit is jammer, want er zijn de laatste tijd grote demonstraties geweest tegen het regime in Iran. Ik weet niet of deze acties de oppositie weer in de armen van het regime heeft gedreven, want er zijn nog veel meer verschillen van mening in Iran’.

Luister naar het volledige fragment op de website van BNR Nieuwsradio.