Nauwkeurigere schatting van internetaankopen over de grens

Hoe kunnen grensoverschrijdende internetaankopen nauwkeurig worden ingeschat? Onderzoekers Quinten Meertens, Cees Diks, Jaap van den Herik en Frank Takes van het Leids Institute of Advanced Computer Science (LIACS), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) presenteren hun oplossing voor dit probleem in een animatie.

Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en het CBS hebben een nieuwe methode ontwikkeld om aankopen van Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels (binnen de EU) beter te schatten. De kracht van de methode zit in zowel het gebruik van nieuwe databronnen als het toepassen van geavanceerde analysemethoden.

Bovendien wijst het artikel op een statistische vertekening van machine learning algoritmen die vaak over het hoofd wordt gezien. De gevonden schattingen voor de aankopen van Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels, binnen de EU, zijn maar liefst zes keer zo hoog als eerdere schattingen. Inmiddels is de methode (in aangepaste vorm) in gebruik bij het CBS, dat nu elk kwartaal over EU-webwinkelaankopen publiceert.

Het bijbehorende artikel is gepubliceerd in het Journal of the Royal Statistical Society.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of