Interview Ton Liefaard over kinderrechten in de Volkskrant

In het kader van de Internationale Dag van het Kind interviewde de Volkskrant Ton Liefaard, Unicef-hoogleraar kinderrechten.

Hij gaat in het interview onder meer in op de terugkeer van kinderen uit IS-gebieden. ‘Het waarborgen van de Nederlandse veiligheid is van evident belang, maar je móet de vraag stellen of de belangen en rechten van die kinderen voldoende aandacht krijgen. Daar hebben we onszelf als Nederlandse staat toe verplicht. En dat is duidelijk ondergesneeuwd.’

Liefaard vertelt ook over de situatie voor Nederlandse kinderen in nood. “Onze consensuscultuur is voor hen een moeras is waarin je beter niet verzeild kunt raken. We zijn hier zo gewend de dingen ‘met elkaar’ op te lossen dat ‘de urgentie snel verdwijnt in het vele overleg rond een kind."