Liesbeth van der Heide op NU.nl over Boko Haram in Noord-Kameroen

De situatie in Noord-Kameroen is aan het verslechteren. Politici kijken niet om naar het volk, extremisten en separatisten. Ook is de terreurorganisatie Boko Haram invloed aan het winnen in de regio. Mora is de laatste veilige stad, daarna rij je een oorlogsgebied binnen.

In het gebied buiten Mora pleegt Boko Haram zeer regelmatig aanslagen. Ook worden er mensen ontvoert, grote kuddes vee gestolen en gewassen platgebrand of meegenomen. Veel mensen zijn op de vlucht voor dit geweld. Ook Nigerianen die zijn gevlucht voor Boko Haram en een veilig onderkomen zochten Noord-Kameroen, ondervinden dat Boko Haram grensoverschrijdend te werk gaat. Liesbeth van der Heide, onderwijs- en onderzoeksmedewerker bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden ziet de situatie verslechteren; ‘voor zover je over die regio kunt generaliseren, tenminste. ‘Er zijn een aantal structurele factoren die daar in de hele Sahel aan bijdragen, maar vaak zijn afzonderlijke conflicten vreselijk lokaal. Het is verbazingwekkend hoe snel die kunnen oplaaien.’

Recruitment

Boko Haram heeft een grote rekruteringspoel waar zij uit kunnen vissen. Meer dan 64 procent van de 150 miljoen inwoners van de Sahel is jonger dan 25 jaar. Vanwege deze hoge percentages aan jongeren voldoen de traditionele modellen volgens Van der Heide niet meer. ‘In een herdersfamilie neemt de oudste zoon het over van zijn vader. Maar zijn acht broertjes, wat gaan die doen? Ze kunnen naar de steden trekken, maar ook daar is er veel ongelijkheid en moet je vaak betalen om aan een baan te komen’.

Door een combinatie van klimaatverandering en gronderosie wordt het risico op conflict vergroot in het gebied. De Sahara rukt met anderhalve kilometer per jaar op. ‘De hoeveelheid bruikbare grond, zij het voor landbouw of veeteelt, krimpt. ‘Daardoor zakken nomadische gemeenschappen in de regio af naar het zuiden. Dat veroorzaakt veel conflicten over land’ zegt Van der Heide.

Lees het volledige artikel op NU.nl