17 Leidenaren in lijst meest geciteerde wetenschappers

Zeventien Leidse wetenschappers verschijnen in de Highly Cited Researchers-lijst van 2019, op 19 november bekend gemaakt door Clarivate Analytics.

Uit Nederland staan in totaal 164 highly cited researchers op de lijst, die de bèta- en biomedische wetenschappen beslaat. Nederland bezet daarmee de zevende plaats in de ranglijst van citaties, na wetenschappelijke grootmachten als Amerika, China en het Verenigd Koninkrijk, maar voor bijvoorbeeld Frankrijk. Over de hele wereld zijn er 6216 wetenschappers met deze onderscheiding, in totaal nog geen 0.1% van alle wetenschappers.

Leidse wetenschappers in lijst vaak geciteerden

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen

LUMC

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Verder bevat de lijst twee Nederlandse wetenschappers met een nevenaanstelling aan de Universiteit Leiden, Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Dit zijn de hoogleraren Jos Jonkers (NKI/Leiden Academic Center for Drug Research) en Jos Raaijmakers (NIOO-KNAW/Instituut voor Biologie Leiden).

Shanghai Ranking

De Academic Ranking of World Universities, ook bekend als de Shanghai Ranking, rangschikt universiteiten op basis van verschillende indicatoren voor academische of onderzoeksprestaties. Deze indicatoren omvatten alumni en medewerkers die Nobelprijzen en Fieldsmedailles hebben gewonnen, vaak geciteerde onderzoekers, artikelen gepubliceerd in Nature en Science, artikelen geïndexeerd in belangrijke citatie-indexen en de academische prestaties per hoofd van een instelling.

De relevantie van citaties

In de Shanghai Ranking staat de Universiteit Leiden in 2019 op plaats 82 in de ranglijst voor universiteiten. Omdat de Universiteit Leiden geen recente Nobelprijs- of Fieldsmedaille-winnaars heeft, zijn de artikelen in Nature en Science en het aantal vaak geciteerde onderzoekers belangrijk voor de scores in deze ranglijst, waarbij elke indicator voor 20 procent meetelt. De indicator vaak geciteerde onderzoekers wordt bepaald door de Highly Cited Researchers-lijsten van Clarivate Analytics / Thomson Reuters, bekend om hun Web of Science-databases. Volgens hen 'erkent de lijst onderzoekers van wereldklasse die geselecteerd zijn vanwege hun uitzonderlijke onderzoeksprestaties, aangetoond door de productie van meerdere vaak geciteerde artikelen die in de top 1 procent scoren van citaties voor onderzoeksveld en jaar in Web of Science'.