Niels Blokker: 'Geldtekort bij de VN is geen nieuw probleem'

De Verenigde Naties zitten in geldnood. Er is een tekort van 209 miljoen euro en mogelijk zijn ook alle reserves binnenkort op.

Niels Blokker

Het geldtekort bij de VN is niet nieuw, zegt hoogleraar Internationaal Institutioneel Recht Niels Blokker in Metro. 'Hier is in het verleden vaker melding van gedaan.'

De 193 lidstaten van de VN dragen zelf de verantwoordelijkheid voor de financiering van de organisatie. Bij elkaar hebben de lidstaten nu 70 procent betaald van wat dit jaar nodig is om de activiteiten van de VN te kunnen laten plaatsvinden. Wanneer een lidstaat het niet eens is met een bepaalde beslissing, kan het land minder gaan afdragen, legt Blokker uit. Landen waar op dit moment een sterk nationalistische regering aan de macht is, verzetten zich tegen internationale samenwerking. Zo kan al snel een groot tekort ontstaan.