Marieke Liem in BN DeStem over de moordzaak van agent Wendell C

Op maandag 9 september heeft politieagent Wendell C (Dordrecht) zijn twee kinderen en zichzelf doodgeschoten. De moeder werd ook neergeschoten en overleed die nacht in het ziekenhuis. Marieke Liem, Universitair hoofddocent aan het Insitute of Security and Global Affairs (ISGA), praat over het delict in BN DeStem.

Een mogelijke factor tot deze daad kan de scheiding zijn zegt Liem, ‘Het dreigende verlies van de partner en de kinderen. Want als een man en vrouw uit elkaar gaan, is de kans groot dat de kinderen aan de moeder worden toegewezen. Iemand kan denken: we kunnen nu niet met elkaar samenleven, maar in een volgend leven misschien wel. Of: als ik ze niet kan hebben, dan kan niemand ze hebben.’

Soortgelijke situatie

Aan Liem werd de vraag gesteld of een dergelijke situatie vaker voor komt bij agenten. C gebruikte namelijk een dienstwapen. ‘Een andere bekende zaak waarin een dienstwapen werd gebruikt stamt uit 2005, toen een agent in Hilversum zijn partner, kinderen en zichzelf ombracht. De causaliteit is lastig vast te stellen. Wel is het zo dat in landen als Amerika en Zwitserland, waar meer vuurwapens in omloop zijn, ook meer van dit soort zaken zijn.’, aldus Liem.

Lees verder op BN DeStem.