Liesbeth van der Heide op NPO Radio 1 over het herkennen en voorkomen van radicalisering

In de Westelijke Sahel is het op dit moment erg onrustig door groeiend Jihadisme en terreuraanslagen. Het gaat bergafwaarts met de stabiliteit en de veiligheid in de regio waardoor radicalisering groeit. Maar hoe herken je eigenlijk radicalisering en wat is de voedingsbodem voor radicalisering?

Liesbeth van der Heide, onderwijs- en onderzoeksmedewerker aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden was in Mali om een week lang training te geven aan jonge inwoners van Mali om hen af te houden van betrokkenheid bij terroristische bewegingen of groepen. Een onderdeel van deze training was het herkennen van disinformatie. ‘In Mali wordt veel nieuws gedeeld op sociale media. Tijdens deze training leren jonge Malinezen om feitelijk nieuws te kunnen onderscheiden van niet feitelijk nieuws’.

Tijdens haar tijd in Mali is Van der Heide ook bij gevangenissen langs gegaan om training te geven aan het gevangenispersoneel en om onderzoek te doen naar radicale gevangenen door hen te interviewen. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen waarom deze gevangen betrokken zijn geraakt bij terrorisme. ‘Ik had goed nagedacht over hoe we te werk zouden gaan. Ik had sowieso mijn vraagtekens, want waarom zouden gevangenen aan mij, hun verhaal willen vertellen? Gek genoeg wilden ze dat allemaal heel graag. De hoofdvraag voor ons was om er achter te komen waarom deze mensen dit doen en hoe zij betrokken zijn geraakt bij terrorisme’.

Luister het volledige fragment op NPO Radio 1