Caroline Waerzeggers in De Kennis van Nu over 4000 jaar oude kleitabletten

In het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) liggen zo’n 3000 tabletten uit Mesopotamië opgeslagen, beschreven met het spijkerschrift. Wat werd er precies op deze tabletten geschreven en waarvoor werden ze gebruikt? Caroline Waerzeggers, hoogleraar Assyriologie en directeur van het NINO, vertelt erover in het NTR-programma De Kennis van Nu.

De collectie is de op drie na grootste van Europa en sommige tabletten zijn wel 4000 jaar oud. Een deel is nog helemaal niet gelezen en zit verpakt in enveloppen gemaakt van klei. Bij de TU Delft gebruiken ze scanners om door deze enveloppen heen te kunnen kijken zodat de berichten gelezen kunnen worden zonder dat ze kapot hoeven te worden gemaakt.

Wat er op de tabletten werd geschreven verschilt: schoolopdrachten gemaakt door kinderen, brieven naar familieleden en contracten over bijvoorbeeld de gerstverkoop van een boerderij. En het is bijzonder dat deze zo lang bewaard zijn gebleven. ‘Stel je voor dat jouw e-mails over 4000 jaar nog gelezen kunnen worden, dat zou eigenlijk fantastisch zijn,’ aldus Waerzeggers. ‘Dat is het bijzondere eraan. Je hebt direct contact met het verleden.’

Meer weten?

Bekijk het hele fragment met Caroline Waerzeggers op NTR’s Youtubekanaal.