Marieke Liem in AD over minderjarige daders

Voor de dood van de 15-jarige Megan uit Breda afgelopen maandag, is een minderjarige verdachte aangehouden. Volgens Marieke Liem, Universitair Hoofddocent van het Institute of Security and Global Affairs in Den Haag, is dit een relatief uitzonderlijke situatie. Ze zegt dit in het AD.

Marieke Liem is criminoloog en forensisch psycholoog en doet onderzoek naar dodelijk geweld. Wanneer een minderjarige een moord pleegt, blijkt dat er vaak groepsdynamiek in het uitgaanscircuit of problemen in het ouderlijk gezin aan ten grondslag liggen. Liem benadrukt dat er de afgelopen jaren geen toename is in het aantal fatale zaken met minderjarigen.

Ook reageert ze op de petitie die door ouders van slachtoffers is gestart om de strafmaat voor jongeren te verhogen. 'We weten dat kinderen nog niet goed in staat zijn om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden. Je kunt ze bepaalde dingen niet op dezelfde manier aanrekenen zoals je dat bij volwassenen doet. In de roep om strengere straffen vind ik dat je die achtergrond niet uit het oog moet verliezen.'

Lees het volledige artikel op AD.nl.