Willemijn Aerdts in NPO-radio 1 over de rol van de AIVD bij de Haga Lyceum-kwestie

Het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum stond dit voorjaar volop in de schijnwerpers. Inlichtingendienst AIVD schreef een alarmerend ambtsbericht dat veel losmaakte. Vandaag lekte de inhoud van een rapport van de onderwijsinspectie uit. De belangrijkste conclusies zijn dat salafisme niet hard gemaakt kan worden en dat er geen belemmering is voor de integratie van leerlingen in onze samenleving.

De vraag die luidde in het radioprogramma was ‘Is de AIVD te hard van stapel gelopen?’ Willemijn Aerdts, Docent Intelligence and Security aan het Institute of Security and Global Affairs van Universiteit Leiden sprak hierover. ‘Ik denk dat we dat nog niet met zekerheid kunnen zeggen, zeker op basis van dit rapport. Dat moet uit de toekomst blijken’. Aerdts is van mening dat de onderwijsinspectie en de AIVD een hele andere taak hebben en daarmee dus met een andere manier naar een school kijken. ‘De AIVD zal een reden hebben gehad om het ambtsbericht naar buiten te brengen’.

De onderwijsinspectie en de AIVD

Aerdts vervolgt haar verhaal ‘De onderwijsinspectie kijkt naar het curriculum zoals die nu is en de AIVD waarschuwt ook naar wat in de toekomst kan gebeuren. De dienst moet Nederland veilig houden en kijkt naar de bescherming van de democratische rechtsorde. Dit betekent dat zij verder kijken dan vandaag. Ze kijken ook hoe dit zich over 1, 2,3 en zelfs 5 jaar ontwikkelt. En juist over dit salafistische gedachtegoed is bekend dat zij aan krachtopbouw doen. Dit betekent niet korte termijn, maar juist een verloop van jaren. En daar waarschuwt de dienst voor’.

Concluderend is Aerdst van mening dat deze rapporten niet met elkaar te vergelijken zijn.

Luister verder op NPO 1.