Liesbeth van der Heide in De Volkskrant over de psyche van terroristen

In mei 2018 stak Malek F. drie mensen neer in Den Haag. Reden voor zijn actie was dat hij door een ‘grote vogel’ in de lucht was verteld om op mensen in te steken. De advocaten van Malek F. vroegen de rechtbank om hem ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren vanwege zijn psychische gesteldheid. De rechtbank veroordeelde Malek F. uiteindelijk tot tbs met dwangverpleging.

Psychische problemen

Het gebeurd niet vaak in Nederland dat er iemand wordt veroordeeld voor terrorisme. Mohammed B, de moordenaar van Theo van Gogh was de eerste. Malek F. zou de eerste terrorist geweest zijn bij wie psychische problemen niet bij hebben gedragen aan de daad. Verschillende onderzoeken laten zien dat veel daders van aanslagen en andere extremisten geestelijke klachten hebben of zwakbegaafd zijn. De grens tussen psychische problemen en terrorisme is echter moeilijk te trekken zegt Liesbeth van der Heide, Onderwijs- en onderzoeksmedewerker aan het instituut van Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. Het is lastig om te bepalen wanneer iemand gek genoeg is om die persoon geen terrorist meer te noemen. Daarover is in de academische wereld nog geen uitsluitsel. Het enige dat wij wel zeker weten is dat er een ideologisch motief moet zijn om uit te gaan van terrorisme.

Lees het volledige artikel op de website van De Volkskrant.