Aandacht in de Neuroloog voor cognitieproblemen bij MS

In onze snelle samenleving hebben mensen met MS en cognitieve stoornissen het lastig. Neurowetenschappers Hanneke Hulst (VUmc) en Karin van der Hiele (Universiteit Leiden) vertellen in het tijdschrift De Neuroloog over hun onderzoek en de impact van cognitieve problemen op kwaliteit van leven voor mensen met MS.

Hulst legt uit: ‘De informatieverwerking bij MS-patiënten met cognitieve stoornissen verloopt traag. Ze hebben simpelweg tijd nodig om mijn vraag te verwerken, en er vervolgens naar te handelen. 'Die cognitieve vertraging kan nog eens versterkt worden door depressieve klachten of vermoeidheid, want ook die komen bij veel MS-patiënten voor', vult Van der Hiele aan.

MS@Work

‘MS-patiënten zijn relatief jong, ze hebben veelal nog een leven voor zich. Het is daarom belangrijk dat ze kunnen blijven meedoen in de maatschappij,’ zegt Hulst. Bijvoorbeeld in betaald werk. Van der Hiele doet onderzoek naar MS-patiënten en arbeid, met de MS@Work-studie. 'In 2020 publiceren we de langetermijnuitkomsten van de studie, maar we zien nu al dat een vertraagde informatieverwerking voorspellend blijkt voor hun achteruitgang in werk.'

De neuroloog

Tien jaar geleden was er nog weinig aandacht voor cognitieve stoornissen bij MS-patiënten. Dat is nu wel anders. De ontwikkelingen in het onderzoek én de behandeling van deze stoornissen bevinden zich in een stroomversnelling, vertellen neurowetenschappers Hanneke Hulst en Karin van der Hiele.
‘Voorkomen is altijd beter dan genezen’