Jelle van Buuren over het strafproces van Gökmen Tanis van de tramaanslag in Utrecht

Gökmen Tanis schoot op 18 maart 2019 in een Utrechtse tram drie mensen dood. Op het 24 Oktoberplein, buiten de tram, maakte hij nog een vierde slachtoffer. Vandaag, 1 juli, begint het strafproces tegen Tanis met vermoedelijk maar één uitkomst: een levenslange gevangenisstraf.

Het Openbaar Ministerie (OM) denkt genoeg aanwijzingen te hebben dat Tanis zijn daad plande met een terroristisch oogmerk. Volgens het OM heeft hij de ten laste gelegde feiten bekend. Of Tanis ook expliciet heeft gezegd dat hij om zich heen schoot vanuit een terroristisch motief, wil het OM nog niet bevestigen.

De impact op de samenleving

Volgens Jelle van Buuren, Universitair docent Terrorism and Political Violence aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, is het voor de samenleving belangrijk te weten of het gaat om terrorisme. ‘Voor de samenleving is terrorisme is iets anders. Het is veel ingrijpender dan een ‘gewone moord’ die voor veel beroering zorgt. Terrorisme raakt de samenleving en is tegen de samenleving gericht. Het juridisch oordeel is daarmee ook belangrijk voor de samenleving.’

Briefje

Het kenmerk van een misdrijf met een terroristisch oogmerk is dat je ten doel hebt om bijvoorbeeld de Nederlandse bevolking vrees aan te jagen of het plan hebt om de Nederlandse staatsinrichting fundamenteel te veranderen. Van Buuren denkt dat het briefje wat Tanis schreef een belangrijk bewijsmiddel vormt. ‘Als daarop staat wat we denken dat erop staat, zal de rechtbank dat zeer serieus nemen. Of de verdachte dat meende, maakt dan niet zo heel erg veel uit. De samenleving neemt die boodschap namelijk wél serieus’.

Lees verder op BN DeStem.