Moeten ouders altijd toegang hebben tot leerlingvolgsystemen?

Met leerlingvolgsystemen kunnen ouders schoolcijfers en informatie over absentie inzien, maar lang niet alle scholen geven ouders toegang tot die systemen.

Simone van der Hof

Magister en Somtoday zijn de twee grootste spelers op de markt van de leerlingvolgsystemen in het voortgezet onderwijs. 'Een digitale glazen kooi', zegt Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66). Wat mogen ouders eigenlijk wel of niet weten over wat hun kinderen op school doen (of juist niet)?

Duidelijke regels zijn er niet, zegt hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij Simone van der Hof in het blad van de Algemene Onderwijsbond (AOb). 'Je zou kunnen beargumenteren dat de informatie in Magister niet zo gevoelig is en dat de verwachting van privacy bij de leerling minder groot zal zijn. Ouders zullen uiteindelijk toch het rapport zien van hun kind.'

Maar wat als een kind spijbelt vanwege een bezoek aan de huisarts voor een ongewenste zwangerschap of een geslachtsziekte? In zulke gevallen moeten kinderen volgens de hoogleraar zelf kunnen beslissen of en wanneer er informatie wordt gedeeld. Ouders moeten daarom wat haar betreft niet standaard toegang krijgen tot zulke leerlingvolgsystemen.