Dennis Broeders in de Volkskrant over de landelijke storing van nummer 112

Nooddiensten en overheden werden maandag 24 juni jl. overvallen door de landelijke storing van nummer 112. De storing roept de vraag op: ‘Had dat niet voorkomen kunnen én moeten worden’? Dennis Broeders, Universitair Hoofddocent Veiligheid en Technologie bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) aan de Universiteit Leiden sprak hierover in de Volkskrant.

Met de technologische vooruitgang zijn de netwerken waarop de samenleving steunt omvangrijker en complexer geworden. Dat heeft te maken met de organische wijze waarop internet is gegroeid: steeds meer aansluiten, proberen, groeien. Een kleine fout kan daardoor tot grote problemen leiden.

Processen beveiligen

Voor oplossingen zijn we gewend te denken in ‘organisaties’ in plaats van in ‘processen’, zegt Dennis Broeders. Toen er in 2012 ook al een 112-storing was, beloofde toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten dat hij de procedures zou aanscherpen. ‘Dergelijke verstoringen van het alarmnummer mogen niet meer voorkomen’. De Inspectie zag toe op de maatregelen bij KPN. Dat die niet voldoende bleken, heeft ermee te maken dat door het internet de bedrijven en diensten zo verweven zijn dat het belangrijker is ‘processen’ te beveiligen, aldus Broeders.

Klassieke infrastructuur

Het veiligheidsdenken is nog te veel gericht op de klassieke infrastructuur. Broeders: ‘Ik verbaas me erover dat het accent nog steeds ligt op de beveiliging van fysieke infrastructuur, terwijl het internet zelf, als moederinfrastructuur, grotendeels wordt ontzien.’

Lees verder op de website van de Volkskrant.