Arco Timmermans over de capaciteitsproblemen in de Tweede Kamer

Het spreken over te weinig ondersteunende medewerkers in de Tweede Kamer doen parlementariërs liever niet. Er heerst een taboe. Parlementariërs zijn bang om als zakkenvullers te worden weggezet wanneer zij vragen om meer ondersteuning. Daar lijkt nu echter verandering in te komen.

Op dit moment heeft een parlementslid wat betreft ondersteuning recht op 1,5 fte, oftewel anderhalve medewerker. Dit blijkt helaas niet voldoende te zijn. Werkweken van 70 à 80 uur zijn veel voorkomend en leggen daarmee veel druk op het privéleven van de parlementariërs.

Lobbyen

Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden noemt de situatie zorgelijk. Om de politieke agenda te kunnen overzien zijn er meer ondersteunende medewerkers nodig. Wanneer dit niet gebeurd zal het parlement achter lopen op de ministeries en burgers zullen merken dat er minder aandacht en tijd zal zijn voor parlementariërs om burgerinitiatieven en wensen op de agenda te krijgen.

Ook zullen parlementsleden afhankelijker worden van derde partijen wanneer de capaciteit niet zal worden vergroot. Er zijn steeds meer belangenbehartigers en verwachtingen van burgers. Daarnaast wordt er steeds meer kennis geproduceerd en hebben ministeries en ministers een grote hoeveelheid afdelingen en filters om deze kennis te ordenen. Tweede Kamerleden hebben dit allemaal niet tot hun beschikking.

Kijk naar andere landen

Nederland zou wat Arco Timmermans betreft moet leren van andere landen en daar lering uit trekken. Hoe hebben andere landen bijvoorbeeld hun informatiestroom georganiseerd? Een vergelijkend onderzoek moet antwoord geven op onder meer deze vraag.

Lees meer over de capaciteitsproblemen van de Tweede Kamer op Vrij Nederland en NPO Radio 1.